„Tu powstała Polska” - projekt zakończony sukcesem
Dodane przez admin dnia Luty 03 2014 18:00:00
Po trzech latach funkcjonowania zakończony został projekt „Tu powstała Polska - promocja kulturowego produktu turystycznego Powiatu Gnieźnieńskiego, wizerunkowego produktu Wielkopolski” realizowany przez Starostwo Powiatowe w Gnieźnie. Wartość projektu wynosiła 1.055.739 zł z czego dofinansowanie ze środków unijnych to 897.378 zł. - Powiat gnieźnieński jest kojarzony w tej chwili w Wielkopolsce i w Polsce, jako powiat, pokazujący, że dziedzictwo historii Polski nierozerwalnie związane jest ze stołecznością Gniezna, Pierwszej Stolicy Polski i miejscem gdzie powstała Polska – podkreśla starosta Dariusz Pilak.
Treść rozszerzona
Radości z zakończenia – z wielkim sukcesem – projektu „Tu powstała Polska” - nie kryje Dariusz Pilak, starosta gnieźnieński. - Poprzez ten projekt uzyskaliśmy sukces na kilku płaszczyznach. Po pierwsze, chcieliśmy wyartykułować umiejętność sprzedania historii i przeszłości z którymi bez wątpienia powiat gnieźnieński jest związany do współczesności. Pod nazwą „Tu powstała Polska” chcieliśmy uświadomić mieszkańcom Wielkopolski, jak i całej Polski, oraz Polonii, że miejsce związane z powiatem gnieźnieńskim i Gnieznem, jest miejscem gdzie Polska powstała – mówi starosta. - I chociażby od tej strony wizerunkowej i samej nazwy, gdzie ta Polska powstała, że to miejsce jest kojarzone w powiatem gnieźnieńskim, tutaj udało się osiągnąć bardzo dużo. Osiągaliśmy to poprzez kampanie bilbordowe w dużych aglomeracjach polskich, a rozpoczynaliśmy to w okresie Euro 2012 gdzie przyjeżdżało do nas dużo gości zagranicznych. Osiągnęliśmy też promocję powiatu gnieźnieńskiego w regionalnych telewizjach w Polsce, gdzie obejrzało to kilkaset tysięcy osób. Wreszcie największy skutek osiągnęliśmy poprzez promocję plakatów i książek edukacyjnych, które trafiły do ponad 14 tysięcy szkół podstawowych w Polsce – dodaje.

Starosta podkreśla, że to ogromny sukces Starostwa Powiatowego w Gnieźnie, ponieważ niewiele samorządów podejmuje się realizować takie zadania, bo są one bardzo trudne w sensie logistycznym. - Działania te zostały dostrzeżone chociażby w nominacji naszego Powiatu do nagrody „Strażnik Dziedzictwa Rzeczypospolitej” organizowanej przez Senat RP. Powiat gnieźnieński jest kojarzony w tej chwili w Wielkopolsce i w Polsce, jako ten aktywny powiat, pokazujący, że dziedzictwo historii Polski nierozerwalnie związane jest ze stołecznością Gniezna, Pierwszej Stolicy Polski i miejscem gdzie powstała Polska – dodaje D. Pilak.

Co w projekcie?
- W ramach projektu odbyło się kilkanaście różnorodnych zadań z których najważniejsze, znane już w całej Polsce, to „Kultura Piastów dla dzieci”. Były to cztery plakaty do nauki historii, które trafiły do wszystkich szkół Polsce oraz zestaw czterech książek adresowanych do dzieci pokazujących kulturę Piastów w sposób dostępny, przystosowany do wieku dziecięcego – mówi Agnieszka Rzempała-Chmielewska, dyrektor Wydziału Promocji i Rozwoju Starostwa Powiatowego w Gnieźnie. - Z innych bardzo ważnych zadań zrealizowanych w ramach tego projektu to chociażby outdoor czyli wielkopowierzchniowa reklama w kilku największych miastach Polski. Został też przygotowany specjalny film reklamowy i spot reklamy wyświetlany w sześciu telewizjach regionalnych w 2012 roku. Ponadto wydaliśmy całą serię materiał i upominków promocyjnych, przebudowaliśmy portal turystyczny noszący obecnie nazwę „Tu powstała Polska”. Została też stworzona nawigacja turystyczna – dodaje.

W ramach projektu „Tu powstała Polska” zrealizowano: 6,5 min. film promocyjno – reklamowy oraz 30-sekundowy spot reklamowy dotyczący produktu „Tu powstała Polska”. W filmie wykorzystano dwóch aktorów, odgrywających parę młodych ludzi (Jola i Wojtek), którzy postanowili przyjechać do Gniezna i do najbliższej okolicy dotknąć historii i miło spędzić czas. Film i spot zostały przygotowane w języku polskim, angielskim i niemieckim (poza projektem również i w języku rosyjskim). Film i spot można obejrzeć na www.tupowstalapolska.pl.

Wspomniany sport był emitowany od 5 do 18 czerwca 2012 r. na antenie regionalnych oddziałów Telewizji Polskiej: TVP Gdańsk, TVP Kraków, TVP Łódź, TVP Poznań, TVP Warszawa oraz TVP Wrocław. Film emitowany był codziennie w dwóch pasmach antenowych: między 17:30 a 18:30 oraz 21:45 a 22:06. Łącznie obejrzało go ponad pół miliona osób.

Innym elementem projektu była nawigacja turystyczna GPS w ramach której stworzono opis przebiegu istniejących już w rzeczywistości tras turystycznych (ok. 500 km) na obszarze Powiatu Gnieźnieńskiego. Atrakcje turystyczne znajdujące się na trasach turystycznych zostały opatrzone szczegółowymi komunikatami głosowymi (100 komunikatów w języku polskim, w tym 20 w języku angielskim).

Od 1 kwietnia do 30 września przeprowadzona została akcja billboardowa. Wielkopowierzchniowe reklamy umieszczone zostały na drogach wyjazdowych z Gdańska, Wrocławia i Łodzi. O wyborze dwóch pierwszych miast zdecydował przede wszystkim fakt rozgrywania tam turnieju Euro 2012. Łódź okazała się natomiast wyjątkowo korzystnym miejscem, ze względu na położenie w linii prostej pomiędzy Poznaniem a Warszawą oraz duże zainteresowanie mieszkańców województwa łódzkiego przyjazdami do Wielkopolski.

- Według przeprowadzonych podczas realizacji kampanii badań, łączna ilość kontaktów wzrokowych z nośnikami wyniosła ponad 74 miliony! Wielkość ta bardzo nas zaskoczyła, ponieważ planowane wskaźniki wynosiły mniej niż 10 milionów. Tymczasem ilość kontaktów wzrokowych (realnych wobec tych prognozowanych) przekroczyła 700 proc. - podkreśla A. Rzempała-Chmielewska.

Największy sukces - „Kultura Piastów dla dzieci”
Najbardziej widocznym sukcesem projektu „Tu powstała Polska” jest wydanie plakatów i książek pod hasłem „Kultura Piastów dla dzieci”. - W połowie września 2012 roku gnieźnieńskie starostwo przekazało do kuratoriów oświaty w całej Polsce 60 tys. plakatów edukacyjnych przedstawiających początki państwa polskiego. Zgodnie z założeniami, każda szkoła podstawowa w Polsce miała otrzymać w prezencie od Powiatu Gniezno zestaw czterech plakatów edukacyjnych do nauki historii – mówi A. Rzempała-Chmielewska.

O tym, że było to przedsięwzięcie unikatowe w skali kraju świadczą już same liczby - 60 tys. sztuk plakatów to inaczej: 9 ton plakatów na 20 europaletach, 2400 szt. kartonów po 25 szt. plakatów w każdym, 300 szt. kartonów zbiorczych po 8 kartonów w każdym.

Plakaty powstały w ramach zadania w projekcie pod nazwą „Kultura Piastów dla dzieci”, które to polegało na przygotowaniu zestawu 4 rodzajów książek dla dzieci oraz przygotowaniu kompletu 4 rodzajów plakatów edukacyjnych spójnych tematycznie z książkami: „Zjazd Gnieźnieński i pierwsza koronacja”, „Piastowska architektura monumentalna”, „Życie w grodzie” oraz „Pancerni i tarczownicy”.

Autorem plakatów (zarówno w zakresie opracowania tekstów, jak i wykonania rysunków) jest gnieźnieński artysta plastyk Jarosław Gryguć. - Ten materiał przygotowany przez pana Jarka Grygucia jest rewelacyjnie, merytorycznie przygotowany. Myśmy spędzili sporo czasu, wraz z archeologami, roztrząsając nie tylko kwestie tego, jak ma wyglądać wizualizacja koronacji, ale czy umbo na tarczy migdałowej jeźdźca powinno się znajdować, czy też nie. Czy w X wieku produkowano jeden but, taki sam na prawą i lewą nogę, czy robiono oddzielnie. I myśmy nad tym pracowali i nie dlatego, żeby wypełnić sobie czas, ale po to, żeby rycina i opis, który do nich powstaje był niepodważalny w sensie merytorycznym – przyznaje Robert Andrzejewski, wicestarosta, będący jednym z konsultantów naukowych tych plakatów i książek.

- Cały czas widać efekty tej kampanii, ponieważ otrzymujemy sygnały z całej Polski, mamy namacalne przykłady, że te plakaty dobrze się przyjęły w polskich szkołach – dodaje A. Rzempała-Chmielewska.

- Prawdopodobnie w roku 2014 zostanie przeprowadzona jeszcze jedna akcja wysyłkowa plakatów. Aktualnie we współpracy z Narodowym Centrum Kultury, Jarosław Gryguć przygotowuje piąty tom z serii „Kultura Piastów dla dzieci” całkowicie poświęcony Chrztu Polski. Wydanie niniejszej książki ma związek z przypadającą niebawem 1050. rocznicą chrztu. Planuje się, że piąty plakat w serii zostanie przekazany nie tylko do szkół podstawowych, ale również do gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjanych. Zadanie to ma być także realizowane we współpracy z Narodowym Centrum Kultury – mówi starosta Pilak.

„Strzał w dziesiątkę” - 10 folderów
Równie ciekawym przedsięwzięciem realizowanym w ramach projektu jest wydanie dziesięciu folderów promocyjnych. Tematyka folderów została tak pomyślana, aby wszystkie 10 szt. tworzyły ze sobą spójną całość. Tematyka folderów przedstawia się następująco: 1. Powiat Gniezno - Tu powstała Polska, 2. Szlak Piastowski, 3. Podróż retro Gnieźnieńską Kolejką Wąskotorową, 4. Mity i Legendy, 5. Rowerem, 6. W siodle, 7. Na wodzie, 8. Droga św. Jakuba w powiecie gnieźnieńskim, 9. Perły architektury, 10. Ciekawostki.

- W sumie zostało wydrukowanych ponad 200 tys. szt. 10 rodzajów folderów, w wersjach językowych: polskiej, angielskiej, niemieckiej oraz wybrane pozycje w wersji francuskiej, hiszpańskiej i rosyjskiej. Część nakładu (3 tys. szt. z każdego rodzaju folderu) została spakowana do specjalnie wykrojonego pod format folderów pudełka – podkreśla A. Rzempała-Chmielewska. Ciekawostką jest fakt, że wszystkie wersje językowe wspomnianych folderów w formacie e-book są dostępne na stronie www.tupowstalapolska.pl w dziale: Do pobrania.

Autorami tekstów zamieszczonych w folderze są: Jacek Wrzesiński, Piotr Góralczyk, Krzysztof Modrzejewski, Przemysław Szubert, Karol Soberski, Magdalena Nitecka, Mateusz Wrzesiński, Danuta Kryszak i Antoni Kaliski.

Jak podkreśla A. Rzempała-Chmielewska, projekt realizowany przez trzy lata i wielorakość tego projektu spowodowała, że kampania pod tytułem „Tu powstała Polska” wpisała się w świadomość wielu Polaków.

- Gniezno, obiekty zabytkowe leżące na terenie Powiatu Gnieźnieńskiego i Szlak Piastowski są spuścizną narodową wszystkich Polaków i stąd uważamy za konieczne kultywowanie wiedzy na ich temat oraz podejmowanie wszelkich możliwych wysiłków w celu zachowania dziedzictwa narodowego tego miejsca – podkreśla D. Pilak. - Powiat Gnieźnieński od roku 2010 intensywnie buduje swoją markę, jako miejsce gdzie powstała Polska, a wszystkie podejmowane działania skupiają się na konkretnym celu - upowszechniania wiedzy i poprawy świadomości Polaków na temat rodowodu historycznego państwa polskiego. Wśród wielorakich działań w powyższym zakresie na szczególną uwagę zasługuje właśnie projekt „Tu powstała Polska” - dodaje.

Karol Soberski