Najcenniejszy rękopis w Polsce odrestaurowany!
Dodane przez admin dnia Listopad 16 2012 15:30:00
Wielu z nas nie zdaje sobie nawet sprawy, jakie wyjątkowe dzieła z przeszłości przechowują muzea, archiwa oraz kościoły. Zaliczają się do nich: Złoty Kodeks Gnieźnieński z XI wieku oraz Komentarze do Ewangelii z XV wieku, które dzięki staraniom Archiwum Archidiecezjalnego w Gnieźnie oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego przeszły proces prac konserwatorsko-restauratorskich.
Treść rozszerzona
Złoty Kodeks Gnieźnieński z XI wieku to najcenniejsza księga w Polsce. Dzieło jest całkowicie malowane złotem malarskim, zawiera fragmenty Ewangelii przeznaczone do czytania na niedziele i największe święta. Kodeks był używany przez wiele wieków, bowiem zauważalne są na nim dopiski nawet z XVII wieku. Ostatni raz był używany przez papieża Jana Pawła II podczas błogosławieństwa w trakcie mszy świętej w Bydgoszczy w 1999 roku.

Prace nad Komentarzami do Ewangelii z XV w. ruszyły w marcu 2012 roku. Najpierw, dokonano szczegółowych badań, a potem nastąpił czas na prace konserwatorskie. Podczas wymiany oprawy oraz oczyszczenia i uzupełniania kart, starano się zachować ile się da z dawnej skórzanej oprawy. Prace nad tym obiektem, o które zadbała Marzena Szczerkowska z Gniezna, to łączny koszt prawie 30 tys. zł.

O pracach nad Złotym Kodeksem Gnieźnieńskim mówi. ks. Michał Sołomieniuk, dyrektor Archiwum Archidiecezjalnego w Gnieźnie. - Złoty Kodeks był czyszczony ręcznie. Wszystkie karty były ręcznie czyszczone, a trwa to bardzo długo. W związku z tym, była to bardzo żmudna praca, polegająca także na złączeniu spękań na nowo. Przy pracach okazało się, że była pęknięta oprawa tylna. Usunięto także próby napraw sprzed kilkudziesięciu lat – przyznaje ks. Michał Sołomieniuk, który dodaje, iż nad pracami, których koszt wyniósł prawie 90 tys. zł, czuwał Zespół Konserwatorów z Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Warto podkreślić, iż wnętrza kodeksu nie można zobaczyć, bowiem zalecenia konserwatorskie mówią o tym, że kodeks może być eksponowany w formie otwartej ok. 20 godzin w trakcie roku, wliczając w to przeglądy konserwatorskie. Prace nad dwoma księgami zostały dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszy Promocji Kultury. Całkowita wartość tego projektu to ponad 120 tys. zł, dofinansowanie wyniosło ponad 102 tys. zł, wkład własny planowany - 18 tys. zł - do tego dochodzą jeszcze dodatkowe wydatki m.in. na stworzenie folderów w językach zagranicznych.

Ponadto, udało się zrealizować projekt „Od destruktu do koncertu” – pierwszy etap konserwacji dzieł z repertuaru dawnego zespołu wokalno – instrumentalnego Archikatedry Gnieźnieńskiej. Całość zadania opiewa na ponad 5 800 zł, w tym dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu wyniosło ponad 4 494 zł - reszta to wkład własny Archiwum Archidiecezjalnego w Gnieźnie. Prace polegały na dezynfekcji zespołu poprzez działanie gazu w komorze gazowej w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu. Podjęto także prace konserwatorsko – restauratorskie przy jednym utworze z XIX wieku.

Paweł Brzeźniak