Nowe narracje muzealne, czyli co zrobić, żeby się wyróżnić?
Dodane przez admin dnia Styczeń 16 2013 17:00:00
Współczesne muzea historyczne niejednokrotnie stają przed olbrzymim wyzwaniem, jakim jest odnalezienie się we współczesnym świecie, w którym trzeba znaleźć odpowiedni sposób przekazu. Dyskusję na ten temat proponuje Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie, które zorganizowało kolejne spotkanie w ramach cyklu „Muzeum XXI wieku. Nowe narracje”. Tym razem temat wykładu brzmiał: „Muzeum Fryderyka Chopina: utwór otwarty, repryzowy czy cykliczny? Geneza narracji”.
Treść rozszerzona
Nie trzeba wcale przekonywać, że przyciągnięcie odbiorcy do nowych treści nie jest zadaniem łatwym. Należy mieć na uwadze, że żyjemy w czasach postępujących technologii, a także rozwijającej się na wielu płaszczyznach komunikacji. W związku z tym, potrzebne są nowe, innowacyjne działania, które będą w stanie czymś zaskoczyć, przyciągną, zaciekawią, sprawią, że odbiorca przystanie na chwilę w pędzie współczesnego świata i przyzna, że zaproponowana forma przekazu jest interesująca, że niesie w sobie coś zupełnie innego, a nie schematycznego czy też sztampowego.

Przed tego typu wyzwaniem stają współczesne muzea historyczne. Nie ma się co łudzić, że styl przekazu w tym przypadku musi ulec zmianie, musi zostać dostosowany do współczesnego odbiorcy, którego wymagania oraz stosunek do treści zmienił się, nie warto unikać tego słowa, w rewolucyjny sposób w stosunku do tego, z czym mieliśmy do czynienia jeszcze 10-20 lat temu. Przy takim założeniu, muzea historyczne muszą wciąż poszukiwać nowych inspiracji na realizację swoich zadań. Najlepiej wzorować się na tych, którzy dokonali swego rodzaju przeobrażeń wystawienniczych, które jednych fascynują, a innych szokują. Najważniejsze, że wywołują emocje i skłaniają do uczestnictwa w proponowanych przedsięwzięciach oraz do przemyśleń.

Jedną z tego typu innowacyjnych placówek kulturalnych jest Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie. Główną ideą Muzeum Chopina jest nastawienie na indywidualne zwiedzanie i doświadczanie Chopina, dostosowane do wieku i preferencji odwiedzających. Ekspozycja tego Muzeum została rozmieszczona na czterech poziomach warszawskiego Pałacu Ostrogskich, włącznie z piwnicą. W trakcie prelekcji z cyklu „ Muzeum XXI wieku. Nowe narracje” dyskusja krążyła wokół kwestii dotyczącej tego, czy warszawskie muzeum jest „utworem” otwartym, repryzowym czy też cyklicznym. – Myślę, że nieskromnie mogę powiedzieć, iż poszliśmy w kierunku muzeum, którego nie zwiedza się w jeden, określony sposób. Warto pamiętać, że budynek jak i ekspozycja może bardzo mocno wpływać na narrację i staramy się to wykorzystywać. Jednym z przykładów jest projekt ekspozycji stałej zespołu Migliore - Servetto z Mediolanu, który w nowatorski sposób opiera się na ideach wskazanych przez organizatorów konkursu, przy jednoczesnym wprowadzeniu elementów nowoczesnego odczytania eksponatu muzealnego we wnętrzu o charakterze historycznym – przyznaje Alicja Knast, dyrektor Generalny Wystawy Głównej Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie, autorka prelekcji, która podkreśla, iż Muzeum Fryderyka Chopina ma charakter otwarty.

Prelegentka skupiła się na komponentach do budowania narracji w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie. Należą do nich: wypowiedzi kompozytora, osoby mające znaczenie w jego życiu, twórczość i styl kompozytorski, a także wydarzenia historycznego z tamtego okresu, mające swoją lokalizację w Polsce i Europie. Ponadto, uczestnicy spotkania mieli okazję wysłuchać informacji na temat narracji w Muzeum Chopina, będących wynikową warunków architektonicznych oraz potrzeb społecznych, wyznaczenia celów i grupy docelowej – emocjonalny i intelektualny widz, celów strategicznych instytucji – szeroko pojęta edukacja na temat życia i twórczości kompozytora, a także założeń programowych, których zadaniem jest „odbrązowienie” kompozytora, stworzenie nowej jakości w sferze wizualnej.

Więcej informacji na temat Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie można znaleźć na stronie www.chopin.muzeum.pl

A oto dowód, że w warszawskim muzeum można spotkać się z Fryderykiem Chopinem - Oko w oko z Chopinem

Paweł Brzeźniak
(fot. Marcin Czechowicz – chopin.muzeum.pl, 4 x Paweł Brzeźniak)