Niecodzienna lekcja patriotyzmu w Gimnazjum nr 2
Dodane przez admin dnia Październik 24 2012 22:00:00
Porządkowanie grobów powstańców wielkopolskich to kolejna inicjatywa Gimnazjum nr 2 im. Powstańców Wielkopolskich 1918/1919, z którą Paweł Trygalski zwrócił się do Urzędu Miasta w Gnieźnie. Do tej pory tradycją naszej szkoły była wizyta przedstawicieli społeczności uczniowskiej na cmentarzu św. Piotra i Pawła tuż przed uroczystością Wszystkich Świętych i zapalanie zniczy zakupionych przez uczniów na grobach powstańców.
Treść rozszerzona
W tym roku zadziało się coś zupełnie nowego. To uczniowie naszej szkoły porządkowali groby powstańców. Odbywało się to w dwóch turach: 19 października 2012 r. groby sprzątała klasa 2d wraz z wychowawcą Ewą Krieger oraz 24 października 2012 r. groby sprzątała klasa 2b wraz z wychowawcą Hanną Rosińską.

Należało wygrabić liście i igły spod drzew, wyczyścić i uporządkować nagrobki. Na początku wydawało nam się, że z zadaniem uporamy się w miarę szybko, jednak jak się później okazało była to ciężka praca. Ponieważ posiadaliśmy małe grabki grabienie liści szło nam dość mozolnie. Ale uczniowie wykazali się pomysłowością i pożyczyli od administratora cmentarza grabie, co na pewno ułatwiło nam wykonanie zadania. Praca na cmentarzu wymagała od nas współpracy, tym bardziej, że chcieliśmy uporządkować jak najwięcej grobów.

Był też czas na rozmowę o życiu i szkole, na zadumę i modlitwę przy zapalonych zniczach. Uczniowie przyznali się, że rzadko porządkują groby swoich bliskich a tu pracowali z takim zapałem i zaangażowaniem, że aż miło było patrzeć. Przechadzający się obok nas ludzie dziwili się, że młodzież jest taka pracowita a do tego i dobrze wychowana.

Uważam, że była to doskonała lekcja patriotyzmu. Bo patriotyzm nie polega tylko na wywieszeniu flagi w święta państwowe ale przede wszystkim na umiłowaniu własnej Ojczyzny, znaniu jej historii i szacunku dla tych, którzy w walce o niepodległość polegli. Wychowania w szacunku powinniśmy uczyć się od dziecka a obowiązkiem dorosłych jest uświadamianie młodego pokolenia czym jest państwo, naród, historia. A „dotknięcie” historii własnymi rękami, krople potu na czole i bolące ręce przynoszą więcej efektu niż wysłuchanie niejednego wykładu na temat patriotyzmu.

Na końcu chciałabym podziękować obecnym na cmentarzu uczniom z klasy 2 d i 2 b za chęć do pracy, zaangażowanie, współdziałanie i zachowanie godne tego miejsca, za przyniesienie zniczy i wspólną modlitwę.

Ewa Krieger