„Musimy myśleć o historii”
Dodane przez admin dnia Kwiecień 11 2013 13:30:00
W auli Kolegium Europejskiego UAM im. Jana Pawła II odbyła się dziś I Konferencja Muzealna dla Nauczycieli, organizowana przez Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy. W trakcie spotkania został ukazany problem edukacji historycznej młodzieży, której często brakuje umiejętności abstrakcyjnego myślenia, a jest ona obecnie uczona według tzw. klucza, który ma wiele negatywnych stron. - Nie może być tak, że będziemy żyli tylko dniem codziennym, nie myśląc o historii - ubolewał prof. Andrzej Wyrwa.
Treść rozszerzona
Na początku dzisiejszej konferencji w auli Kolegium Europejskiego głos zabrał prof. Andrzej Wyrwa, dyrektor Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy. Poruszył on bardzo istotny temat edukacji historycznej młodzieży. Jak powszechnie wiadomo, w polskiej szkole wiedza historyczna przekazywana jest w bardzo okrojonym wymiarze. Brakuje przede wszystkim wyrobienia u młodych ludzi umiejętności samodzielnego myślenia, także tego dotyczącego przeszłości.

- Od momentu, kiedy człowiek zaczął myśleć abstrakcyjnie, pojawił się drugi świat - świat duchowy, forma przekazania informacji o sobie przyszłym pokoleniom. Nie może być tak, że będziemy żyli tylko dniem codziennym, nie myśląc o historii - ubolewał prof. A. Wyrwa. - Jedną z największych służb dla społeczeństwa są ci, którzy przekazują wiedzę o przeszłości. W ramach wzajemnej współpracy chcielibyśmy opowiadać o historii początków naszego państwa. Sądzę, że po dzisiejszym dniu, nasi edukatorzy zaproszą nas wszystkich w maju na Lednicę, aby wymienić swoje doświadczenia i poglądy - mówi z nadzieją w głosie.

Naprzeciw młodzieży w kwestii edukacji historycznej chce wyjść Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy, które przygotowało szeroką ofertę edukacyjną dla młodych ludzi - uczenie, poprzez zabawę. - Badania prowadzone w muzeach dowodzą, że dzieci, które spędzają co najmniej 4 godziny tygodniowo na zajęciach edukacyjnych, już po 18 miesiącach mają ok. 15 procent wyższą od rówieśników sprawność kojarzenia pojęć abstrakcyjnych oraz szybkość podejmowania trafnych decyzji - podkreśla Mariola Olejniczak, kierownik Działu Edukacji Muzealnej Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy. - Obecny system edukacji nie uczy młodych ludzi myślenia, tylko rozwiązywania testów, co prowadzi często do braku własnego zdania na dany temat czy nieumiejętności obrony swoich poglądów wśród młodych ludzi - żali się M. Olejniczak. - Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy proponuje zajęcia w formach tradycyjnych (wykład, spacer tematyczny i gry terenowe oraz dyskusja). Ocena przeszłości powinna być oparta na odpowiednio przekazywanej wiedzy - dodaje.

Prof. A. Wyrwa pokreślił również, jak ważną rolę w edukacji odgrywa Muzeum i pamięć o przeszłości. Mówił też, że wizyta w Muzeum wcale nie musi być nudna, a wręcz przeciwnie, może sprawić dużą przyjemność i dać możliwość przeżycia przygody edukacyjnej. - Muzeum jest bardzo ważnym ze współczesnych ośrodków edukacyjnych . Stąd też staramy się zbliżyć do nauczycieli szkół, żeby pokazać, co jesteśmy w stanie zaoferować, w jaki sposób możemy uzupełnić niestety dosyć okrojoną podstawę edukacyjną. Chcemy współpracować ze szkołami, żeby tę wiedzę historyczną, która jest bardzo ważna, przekazywać. Przygotowaliśmy ofertę edukacyjną kierowaną do młodzieży, która pozwoli przenieść się w czasy początków naszego państwa - powiedział prof. A. Wyrwa.

Łukasz Gądek